söndag 7 augusti 2016

The roman amphitheater


God morgon! Jag sitter just nu på balkongen och dricker kaffe och njuter av utsikten medan Pontus är en sväng på gymmet här. 
Här kommer som utlovat bilderna från den romerska amfiteatern i Pula som vi besökte igår. En maffig byggnad, eller konstverk om man nu får kalla det så. 
Jag är inget fan av de så kallade gladiatorspelen, där människor (oftast slavar) och djur tvingades möta varandra i en kamp på liv och död och där publika avrättningar ägde rum, allt för att roa det romerska folket och överhögheten. En fruktansvärd sak att komma på, dessa spel. 
Jag kände vördnad när jag såg denna byggnad och när jag vandrade runt i den. Särskilt när jag klev ut på arenan och tanken "undrar hur många människor och djur som dog här" slog mig - någon sorts respekt till de som gått hän på denna plats att ägna en tanke åt dom och försöka föreställa sig hur fruktansvärt det måste ha varit. Under arenan går det tre tunnlar där "odjuren" som djuren beskrevs hölls fångna inför spelen och även gladiatorerna eller de dödsdömda fick hållas. Senare gjorde man om en av gångarna till en form av fabrik för framställning av olja. 
Tyvärr noterade jag inte så mycket angående år som arenan här användes till gladiatorspelen respektive oljeframställning men är ni intresserade av att veta mer om den saken går det säkert att leta sig fram till svaren på internet. 
Idag är det stranden för hela slanten som gäller! Ska även se om jag hinner hämta ut min nya jumpsuit, som jag köpte häromdagen, hos designern här på orten. Imorgon drar vi till Venedig! Bussen upp till hamnen i Porec går i ottan så det blir en tidig dag! På onsdag har vi även bokat in en utflykt ut på landsbygden där man får besöka tre små byar och chans att smaka på äkta istrik tryffel - det ni! 


// Good morning! I'm sitting on the balcony, drinking a cup of coffee and enjoying the beautiful view while Pontus is at the gym. 
Here is, as promised, the pictures from yesterdays visit to the roman amphitheater in Pula city. I am amazed over this kind of structures and buildings! However, I do not aprove of the purpose of which they were built for: gladiator spectacles, a battle over life and death between men (often slaves) and between men and captured animals and public executions. All to entertain the roman citizens and the richer, higher up in the power hierarki roman families and emperors. 
Overlooking the arena I felt awe and also a huge amount of respect for the men, women and animals who were forced to fight and sacrifice their lives here, especially when setting fot in the arena itself and the tought "I wonder how many humans and animals died here" struck me. Underneath the arena is tunnels under the ground where the "beasts" as they called the animals, and gladiators was kept before the fights. One of these tunnels was later on made into a place where oil was made. 
Unfortunately I didn't notice any timing for when these spectacles was held but if you are interested I'm sure it could be googled. 
Today we go to the beach for the entire day, I also hope to get my jumpsuit (the one I bought here the other night) from the designer. 
Tomorrow we head for Venice in Italy! The buss up to the town of Porec leave at daybreak so it will be an early start for us. Then on Wednesday we take a bus out on the countryside here in Croatia to visit some little villages and the opportunity to try out some real, local truffles - how about that! 























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar