söndag 9 december 2018

Christening and 1st birthday celebration


Scroll down for a version in English

Dop och 1-års kalas för mosters älskling

Igår var jag på dop för min systerson som dessutom precis fyllt ett år. Dopet ägde rum i Duvbo Kyrka och jag har fått äran att bli gudmor till lille Aaron. Eller, ja - jag är ju inte själv döpt så då får det inte officiellt kallas gudmor vad jag förstått utan det kallas då för dopvittne. Eftersom jag är "gudmor" fick jag stå uppe framför altaret tillsammans med lillasyster Frida, Aaron, pappan Harry och farbror Robert, tillika gudfar. 
     Ceremonin var riktigt härlig: prästen var en riktigt trevlig kvinna med glimten i ögat och hon lämnade utrymme för skratt vilket höjde stämningen i kyrkan. Med andra ord var det inget stelt dop utan väldigt avslappnat. Dessutom sjöng min storasyster Sanna en sång (tyvärr vet jag inte namnet på den sången) och hon sjunger ju suuuuperfint och jag blev alldeles rörd och fick hindra mig själv från att börja gråta. 
     Aaron var så duktig, han gnällde eller skrek ingenting och följde allt som hände med (visserligen något skeptisk) nyfiken uppmärksamhet. 
     Efter dopet var avklarat begav vi oss hem till Frida, Harrys och Aarons hem för mat och fika. Det bjöds på traditionell Kenyansk mat så som chapati - vilket jag älskar! - och tårta, kakor och kaffe till efterrätt. Den kenyanska maten gick åt i ett naffs (Harry är så duktig på att laga mat!) då vi alla var hungriga så det hann jag inte ens få några bilder på, ha ha. 
     Vad fick lille Aaron av mig och Pontus i doppresent då? En superfin speldosa i tenn med en nalle och liten ram på, med plats för foto. 
     Idag är det söndag och jag ska inte göra något särskilt annat än att förbereda fler blogginlägg och åka över till mamma med Roffe. Hoppas ni alla haft en fin helg och ha en skön söndag 💋


Christening and 1st birthday celebration 

Yesterday I attended my nephew's christening at Duvbo Church. I have been honoured to be god mother to little Aaron, hence, I got to stand together with my sister Frida, Aaron, his father Harry and unle Robert (whom is Aaron's god father) up at the podium. Well, seeing I'm not baptised myself I can't officially by the church be called a god mother but they use the term baptise witness. 
     Anyhow, the ceremony was quite relaxed and fun! The priestess had a sense of humour and she left room for some good laughs too. In other words, it was anything but boring or stiff, as some christenings can be. It was the best church ceremony I ever attended, actually. 
     After the christening we went to Frida, Aaron and Harry's place for food and cake. They served us traditional Kenyan food such as chapati (which I'm crazy about!) and it was all finished in a hurry seeing we were all (more than 30 people) very hungry. Meaning, no photos of the delicious food, I'm afraid, haha. 
     What did baby Aaron get as a present from me and Pontus, then? The cutest little music box with a teddy bear holding a photo frame, all through made in tin. 
     Today is Sunday and I have nothing in particular planned for the day, which feels awesome. Just gonna prepare a few blog posts and then head over to my mum's place with Roffe. I hope you've all had a great weekend and I wish you a joyful Sunday 💋







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar