onsdag 15 augusti 2018

First day in Rome and visit to Vatican City

Scroll down for a version in English
Vatican City Rome Italy

Vi anlände till Rom förra onsdagen, 8:e augusti, och hela resan gick finfint! Vi hade bokat en Door To Gate bil via Flygbussarna och det var så skönt att slippa stressa till flygplatsen!
Vi checkade in på vårt hotel, Grand Hotel del Gianicolo, som ligger i utkanten av stadsdelen Trastevere. Middag åt vi nere i "downtown" Trastevere, på en av de äldsta trattorior som återfinns i Trastevere, vid namn Il Rugantino. Maten var helt okej och det var mysigt att sitta på den lilla uteserveringen belägen på ett litet kullerstenstorg - eller piazza, som torg heter på Italienska.
Efter det blev det en tidig kväll då vi planerade att stiga upp tidigt morgonen efter för att besöka Vatikanstaten som öppnar omkring 08:30.
Vårt hotel - Grand Hotel del Gianicolo - visade sig dessvärre vara lite av en besvikelse. Detta skulle vara ett fyrstjärnigt hotell men standarden var riktigt dålig... Sprucket handfat, rostiga kranar, en aircondiotion som lät förj*vligt högt och stängde av sig själv flera gånger per natt (vi hade aldrig svalare än 26 grader på vårt hotellrum. Dagtid var det omkring 35 grader ute och nattetid som lägst 22 grader utomhus så ni kanske förstår hur olidligt det var...). Sängarna var stenhårda och inte ens huvudkuddarna var bekväma. Det värsta var dock att poolen, som var anledningen till att vi bokade just detta hotell, togs ur bruk samma dag som vi checkade in då det var "något fel" på den. Vi fick aldrig veta vad det var men vi kunde inte använda den alls under hela vår vistelse.
Hur som helst, dagen efter gick vi upp klockan sex på morgonen och gick upp för att äta frukosten och slogs av en magnifik utsikt från frukostsalen! Vi hade valt det hotell som alltså låg högst upp i hela Rom vilket innebar en fantastisk utsikt över hela staden. Vi kunde till och med se över kupolen på St. Peterskyrkan i Vatikanen. Frukosten var faktiskt helt okej så det var ett plus.
Vi begav oss till Vatikanen och tog en guidad tur som gav oss företräde före alla köer (som annars ringlade lång från St. Peterskyrkan trots att den inte hunnit öppna när vi kom dit). Den guidade turen gav oss dessutom tillträde till andra delar av Vatikanstaten än om vi hade valt det gratis inträde till St. Peterskyrkan.
Jag är inte religiös men jag uppskattar historiska konstverk så som de hundratals målningar, statyer, skulpturer, byster med mer som finns inne i Vatikanen. Så många utsökta konstverk som finns att skåda därinne, wow! Se bara på bilderna i detta inlägg och se om ni håller med.

// Last Wednesday, on the 8th of August, I arrived in Rome, Italy, together with my boyfriend Pontus. The journey from Stockholm went excellent: we'd booked a Door To Gate transfer which took us straight to the airport from our doorstep.
We checked in to our hotel Grand Hotel del Gianicolo, situated in the outskirts of the part of Rome called Trastevere. Unfortunately, this hotel turned out to be quite the letdown... They claim to be a four star hotel but the standard was very poor: cracks in the sink in the bathroom, rust and generally pretty shabby. The aircondiotion didn't work as it should and we never had a temperature below 26 degrees celsius (about 86 degrees Fahrenheit) in our room. What more is, the aircondition switched off several times during the nights so we would wake up soaked in sweat - yuk! The beds were rock-hard and the pillows not fluffy and comfortable at all! The worst part, though, was that the swimming pool was unusable for our whole stay! The swimmingpool was the reason we actually booked this particular hotel so you might imagine our disapointment.
Anyhow - we went to "downtown" Trastevere for dinner. We chose a trattoria (restaurant) called Il Rugantino - one of the oldest trattoria in Trastevere. The food was nice but not "wow" but the location was pretty sweet. Il Rugantino is situated at a little cobblestone piazza (square) and it was lovely to feel the atmosphere of Trastevere. After dinner we went to bed early since we wanted to get an early start the next morning and go to the Vatican City.
When we went up to get breakfast the next morning we were struck by an amazing view from the breakfast lounge on the fourth floor, overlooking the whole of Rome! You culd even see the top of St. Peters Church in the Vatican City - wow!
So, we ventured out and arrived at the Vatican City a little past 8 am. We had to pay for a guided tour in order to get past the long que to the entrance of St. Peters Church, but the tour also gave us permission to enter other parts of the Vatican other than St. Peters Church.
I'm not religious but I do appreciate beautiful art work as can be found in many churches and alike. The Vatican City has some really exquisite art: paintings, sculptures, buildings... Just take a look at the photos in this post and see for yourself.