måndag 4 juli 2016

Tips when buying on sale and yesterday's shopping haul


Hej på er! Igår var jag in en sväng till stan för rea-omgång nummer 2! Kom ju tomhänt hem i lördags. Igår trodde jag att jag visste vad jag ville köpa av det jag provat i lördags, men ibland spelar "ödet" en ett spratt. Kom hem med heeeelt andra grejer än vad jag tänkt köpa egentligen! Så kan det gå ibland, men jag är supernöjd! Allt jag handlade hittade jag dessutom på 50% på rea. 
Jag blir lycklig av att shoppa och har lite av ett shopping-beroende som jag tampas med. Tyvärr är jag lite av en sån som shoppar på impuls, eller köper grejer bara för att dom är på rea. Eller, jag var det i alla fall. Numera har jag en strategi när jag ska handla saker, som jag tänkte dela med mig av. Dessa råd fungerar såklart även när man ska handla saker som inte är på rea.
Först och främst: är saken jag vill köpa värt pengarna? En tröja för 3000kr kanske - näe, jag tror inte det. Tänk på vad du istället kan köpa för den summan, eller, vad du kan spara beloppet till. 
Har jag redan något liknande hemma? Är svaret ja, åker saken tillbaka upp på hyllan i butiken, är svaret nej går jag vidare till nästa resonemang som är: hur ska jag styla detta plagg? Går det att bära bara som det är eller kan jag komplettera det med något annat ur min befintliga garderob? Ett plus för mig är om plagget går att bära på flera olika sätt: för sig, matchat med annat i min garderob eller under flera olika årstider. Jag har tidigare i vår köpt på mig en hel del sommarkläder så när jag nu var ute på rean har jag redan börjat tänka på kläder inför höstsäsongen. Kan tyckas tråkigt, men att lägga 500, 1000 kronor på ett plagg, exempelvis en kort gullig klänning, som du kanske kan använda en eller två månader till, är det värt dom pengarna? Och kommer det plagget fortfarande att vara "inne" nästa sommar (om du som jag gillar bland annat sådant som är på modet för den befintliga säsongen) och om inte - kommer du vilja bära plagget om ett år ändå? 
En annan sak jag brukar fråga mig själv när jag köper kläder nuförtiden är: när ska jag använda plagget? Har du inget givet tillfälle att använda det till kanske du bör tänka om huruvida du verkligem behöver det. Vissa saker är mer värda att investera i. För mig är det väskor av kvalité (något jag tror jag ärvt från min mormor, hehe, enligt min mamma i alla fall). Vill du ändå jätte jätte jätte gärna ha plagget, eller saken - let's face it: ibland hittar vi saker vi bara känner att vi måste lägga vantarna på, en oförklarlig kärlek uppstår vid första ögonkastet och ordet "rationellt tänkande" existerar inte i din ordbok, nån som känner igen sig? - se då till att skapa tillfällen att få använda den! På så vis blir det lite mer värt pengarna, i det långa loppet. 
Om  jag hittar något dyrt plagg som jag inte kan rättfärdiga något skäl till att egentligen köpa brukar jag fråga mig: kommer det göra mig lyckligare? Oftast är svaret på den frågan nej, eller möjligtvis: ja, tillfälligt. Det är svårt det där med när man har någon form av behov eller beroende att kunna stanna upp och tänka rationellt. Det gäller att försöka få in ett varningslarm i huvudet och tänka stopp! Vad kan jag istället göra för den här summan? Tråkigt där och då men i längden är det ytterst hjälpsamt (och sparsamt)! 
Det jag gick hem med igår var en svart klänning från Whyred, en mörkt gråblå polotröja med kort ärm från Whyred, en marinblå pennkjol med avtagbart skärp från Tommy Hilfiger samt en blårandig skjorta från Filippa K. Alla dessa plagg är av kvalité, något som är viktigt för mig att satsa på då sådant håller bättre i längden och man då även "tjänar in" pengarna mer, eftersom man inte behöver köpa nytt lika fort som när plagget är från en budgetkedja med sämre kvalité. Missförstå mig inte, jag älskar att köpa kläder på kedjorna och merparten av mina kläder kommer ändå från exempelvis H&M, men ska vi vara ärliga så är kvalitén långt från den bästa. Å andra sidan finns det inte heller några garantier för att ett klädesplagg som är dyrt automatiskt då har bra kvalité.  
Det gemensamma för alla plagg jag köpte nu är även att dom är basplagg och i neutrala färger. Basplagg är alltid bäst att köpa på rea, älskar vad man kan fynda på rean (NK har bra rea på bland annat kvalitetsbasplagg just nu). Dessutom blir neutrala, stilrena basplagg aldrig omoderna på samma vis som den där superspejsade ballongkjolen med tyll som är superhet denna säsong men som kommer vara helt ute nästa säsong (för att ta ett påhittat exempel).
Jag som älskar färg och plagg som står ut ur mängden och verkligen inte är förtjust i färgen svart när det kommer till kläder behöver definitivt bli bättre på att köpa basplagg, även om jag oftast tycker det är mycket roligare att köpa en gul klänning, exempelvis. Basplagg är enklare att matcha med annat ur garderoben och man tröttnar inte lika fort. 
Dessa var mina råd för hur jag tänker kring att shoppa, hoppas detta är till hjälp för några av er andra shoppingsugna själar därute! Om det är något ni undrar över eller har åsikter om är ni välkomna att lämna en kommentar :) Självklart kommer jag visa upp outfits med de kläder som jag köpte igår såsmåningom. Nu ska jag bädda ner mig i sängen för kvällen, helt slut. Hej på er sålänge! 

Hiya guys! Yesterday I was out and about in the city for shopping round number 2, since I got back home empty handed on Saturday. I thought I knew which items I should buy yesterday, out of the ones that I tried out on Saturday. Sometimes "faith" toys with you, thou, and I ended up buying completely different clothing items than the ones I tried on before. But I'm super-satisfied since all of the items I bought were a catch - and all on sale at 50%! 
I thought I'd give you guys some advice when it comes to shopping and buying on sale. I have a bit of a shopping addiction I am currently strugling with, I often buy things on impuls, things I don't need or because I'm sad over something. Shopping makes me happy, in the short term, but definately not in the long run (and it sure doesn't make my bankaccount happy...). But over the past few months I've tried to change this negative pattern and try to think every buy through before I actually go through with them.
Okay, so first of when I find something I like I ask myself: is it worth the money? If no, it goes back on the rack again. If yes, I then ask myself: do I already own something similar? I was about to buy a pink skirt on sale on Saturday, only to realize when I tried it on, that I took one pink skirt of only to put on another one. Do you really need two pink skirts? No, I don't. Back on the rack! 
Next question: how can I style this piece of clothing? Can I wear it as it is or does it go with something I already have hanging at home? To me it's a big plus if the item I want to buy can be worn in several ways, either combined or by itself, and if it works for multiple kinds of seasons. During this spring I bought a lot of clothes for the summer season so when I was on my shopping round yesterday I was actually on the lookout for clothes to wear during autumn aswell. It might seem boring but the summer sales is a great opportunity to do bargains not only for clothes that is suitable for the current season but also for the soon to be upon us season. 
Another question I try and ask myself when shopping is: when will I use/wear this item? There is no use in buying something you won't get to use. But, occassionally, something comes along that you simply cannot resist buying and some things are more worth investing your money in. For me it's quality bags, or rather designer handbags. If you can't think of any given occassion to wear the garment or bag or thing but still really "need" to buy it, make sure you create an opportunity to make use of it! That way it will somewhat justify your buying of it, if it gets used. 
Otherwise, what I take in to consideration when finding an item that's expensive or odd and special is: will this item make me happy? The answer to that question is almost always no. At the moment it might, but definately not in the long run. 
It's hard, when you have some kind of need or addiction or "itch" to be able to think rational and just hold your horses, so to speak. One gets so caught up in the moment. You have to work up some kind of alarm system that goes of in your head, warning you. Think about what you can do with the money instead, set up a longterm goal to save the money for. Extremely depressing there and then, when you're standing in the shop, but a success in the long run. It's either that or you simply have to decide not to go near the shops, on any condition. 
What I got home with yesterday was a black dress from Whyred (a Swedish designer brand), a roll up neck sleeveless top in a grey/blue color from Whyred, a pencil skirt with a detachable belt in dark navy blue from Tommy Hilfiger and a light blue shirt from Swedish designer Filippa K. All these pieces of clothing goes together with one another in some way or with stuff I already have in my closet. They can be worn during summer, fall, winter or spring when combined differently and in several different types of occassions (in my sparetime, in the office, going out for drinks or dinner etc) and they are all basics in the wardrobe and more or less in neutral colors. What more is that they are all good quality clothes, which of course will cost a bit more. Hence it's a briliant idea buying quality basics on the sale - I love doing that, you never know what juicy pieces of clothes one can find! And basics (simple, clean ones) won't ever go out of fashion and you won't grow tired of them as fast as you will with for example that odd neon pink skirt with tulle sticking out underneath (if you like me love the fashion that is currently "in"). And if there's one thing I need in clothing way it's more basics in neutral colors. I like clothes in bright, happy colors with querky details a bit to much for my own good. 
Buying clothes that are of good quality is something that is important to me aswell, since those clothes generally last longer than cheaper ones. Don't misunderstand me, I love buying clothes from the bigger chains such as H&M for example, but let's be honest here because clothes from the cheaper chains generally don't last as long as quality clothes. To me it's an investment buying quality clothes. But, on the other hand, there is never any guarantee that expensive clothes are of the better quality (although they mostly are). 
Those where my advice when it comes to buying on sale, or shopping overall, hope it will be helpful to other shopping addicted readers out there. If you have any questions or opinions you are most welcome to leave a comment :) And of course I'll show you detailed outfits consisting of the clothes I bought yesterday. Now imma curl up in my bed and rest my head, feeling exhausted. By for now! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar