onsdag 5 augusti 2015

Våga ta steget!

Nu tänkte jag ägna ett inlägg här på bloggen åt något som jag inte så ofta skriver om och som jag inte skrivit särskilt ingående om - träning! 





Med detta inlägg hoppas jag kunna inspirera och uppmuntra er som inte vågat ta steget till att sätta foten på gymmet, i dansstudion, i löparspåret eller vad ni nu kan känna er nyfikna på; er som kört fast i er träning eller som kanske inte vågar ta nästa steg. Jag vill dela med mig av de erfarenheter jag "som nybörjare" samlat på mig under min, relativt, korta träningsperiod och ge tips som funkat för mig!

Idag är det nämligen på dagen ett år sedan jag tog beslutet att börja träna på regelbunden basis! Inte för att jag kände att jag ville gå ner i vikt. Mina orsaker var många: givetvis ville jag få en mer slimmad figur och plattare mage, påverkad av dagens skönhetsideal som man är. Men jag ville börja träna för att hitta en fritidssysselsättning som var enkel att göra, enkel att ta sig tid att göra (vem har inte ett gym eller fler i sin närhet till hemmet eller jobbet, i dagens utseendefixerade samhälle). Jag ville få struktur i min vardag, rutiner. Utmana mig själv. 

Men även för att jag tidigare gett mig på att träna på gym, men inte lyckats av olika anledningar och gett upp efter ett par veckor. Och jag är ingen som ger upp. 

Denna gång hade jag lite draghjälp, i form av min pojkvän som tränat och gymmat utan uppehåll sedan han var 15 år. Kan inte nog framhålla vilken hjälp och stöd han varit för mig, utan honom hade jag kanske inte fortsatt träna, förmodligen hade det tagit mig mycket längre tid att nå dit jag är nu utan honom. 

Jag antar att det är mitt första tips: om det känns jobbigt att dra igång träning själv, hitta någon som kan peppa dig, som kan inspirera dig och ge tips på övningar eller dylikt. Min pojkvän och jag tränar inte tillsammans utan jag går på gymmet själv. Det behöver i och för sig inte vara en fysisk person som finns i din närhet, träningsklipp från till exempel Youtube eller Instagram-konton kan vara en bra väg att gå! Det beror helt på vad som passar dig. Idag finns det även gym som erbjuder paket där man får instruktioner, peppning, tips och uppföljning av kvalificerad personal. 

Mycket med träning handlar om att våga. Våga göra en viss övning på gymmet, våga öka vikten, våga prova på en ny träningsform eller en annan träningsform. 

Det handlar om att kliva ur sin comfortzone. Steg ett är att ta beslutet och faktiskt ta det första steget. Allt eftersom du märker att du klarar mer (en övning du inte trodde du skulle fixa, en tyngre vikt du inte trodde du skulle orka, ta dig genom ett danspass trots att du har kass taktkänsla; köra 10, 20 eller 30 minuter på crosstrainern; springa de där 5 kilometrarna, 10 kilometrarna) kommer du våga utvidga din comfortzone. 

De första veckorna, kanske de första två månaderna till och med, är de jobbigaste men det är också den första perioden som är mest kritisk att man tar sig igenom. När man sedan väl börjar märka resultat, som att min kondition blev bättre, jag började se konturer av muskler - ja, det är den första moroten. 

Jag blev fast efter två, tre månader. Under den tiden hann jag utveckla ett behov av träning, av endorfiner. Under den tiden hann jag få det till en rutin - jobba, sedan träna tre gånger i veckan, måndag, onsdag och fredag. 




Vad har du för mål med din träning? Vad har du för delmål? Hur ska du ta dig till dina mål? Utan planer och mål är det svårare att hålla kontinuerlighet i träningen. 

Gör upp en plan och håll dig till den. Ska du träna en dag så ska du göra det. Träning handlar om disciplin. Försök att inte låta något komma emellan din plan för dagen. Vi har alla dagar då man känner sig trött, matt, bara vill gå hem och lägga sig i soffan istället för att gå till gymmet eller ta löpturen. För mig är det oftast de dagar då jag ifrågasätter om jag ska träna eller skippa träningen, de dagar jag känner mig som tröttast, som jag faktiskt presterar bäst på gymmet! Även om det känns jobbigt att släpa sig dit och jag inte tror att jag ska orka ens 10 minuter på crosstrainern, så lyckas jag alltid vända tröttheten och negativiteten till något positivt. Har jag väl klarat uppvärmningen på crosstrainern så känns det som jag redan är halvvägs genom mitt pass, fast jag kanske bara klarat en åttondel av mitt gympass. Jag tar en eller två minuter i sänder på crosstrainern (små delmål), låter tankarna vandra...

Styrketräning är ett perfekt sätt att koppla av från alla tankar som annars maler i huvudet, eftersom det krävs att du är 100 procent fokuserad på vad du gör så du inte gör fel. Gillar du att låta tankarna vandra och dagdrömma? Då kanske löpträning är något för dig!




Det är lätt att fastna i en träningsslentrian. Man går till gymmet samma dagar i veckan, kör samma muskelgrupper samma dag i veckan, samma maskiner och övningar. Byt övningar! Träna något annat, variera dig! Jag har kört gym på egen hand i ett helt år, innan jag precis upptäckte hur kul det faktiskt är med intensiva gruppträningspass där jag får göra en helt annan typ av träning och upptäcka helt andra övningar! 




Alla är nybörjare. Jag har själv stått där med tvåkiloshantlar och känt mig löjlig för att tjejen brevid kör med tiokiloshantlar. Styrka och muskler tar tid att bygga upp, alla behöver olika mycket tid på sig. Men, igen, var inte feg! Nästa pass, våga i alla fall prova med fyrakiloshantlar, våga prova att köra fem minuter längre på crosstrainern eller testa att åtminstone försöka springa en kilometer längre. Jag hatar att misslyckas vilket ibland är ett hinder för mig att ens våga. Men att misslyckas kan även sporra till att försöka igen och försöka hårdare!




Träningskläder är kul! Det är för mig en motivation att gå till gymmet: att få ta på mig tajta träningskläder i bjärta kulörer och roliga mönster, sånt som man skulle bli utstirrad i om man gick med på stan men som ses som helt normalt på gymmet! Kläder som framhäver mina växande muskler, de som jag inte hade för ett år eller ett halvår sedan! 



Så, har jag fått en mer slimmad figur och plattare mage? Mer slimmad figur - absolut! Plattare mage? - Mja, det finns lite till att jobba på där. 

Jag har fått struktur i min vardag genom min träningsrutin, jag sover dessutom bättre och känner mig gladare och piggare överlag! 

Jag vågar utmana mig själv, jag vågar misslyckas. Framför allt har jag lärt mig väldigt mycket både om min kropp och mitt psyke, min mentalitet. 

Som skrivet, det första steget är att bestämma sig. Se inte hindren, se möjligheterna! Tänk inte "vad om jag misslyckas?" - tänk istället "vad om jag lyckas?" ! 

Ett tips för inspiration på övningar av olika slag, övningar du kan göra hemma och övningar som bara kräver din egen kropp, är Instagram-kontot Alexajeanfitness. Hon gör kortare klipp som utförligt illustrerar hur övningen utförs och hur många gånger den ska upprepas. 

Det var vad jag för tillfället hade att säga om träning, hoppas någon finner detta hjälpsamt och kanske till och med lite sporrande ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar