tisdag 3 januari 2017

Keeping warm and stylish


I flera år nu har jag drömt om att skaffa mig ett par overknee stövlar men aldrig riktigt hittat ett par som känts rätt. För hög klack, fel färg, slutsålda, för dyra har varit några av anledningarna till att jag avstått. Sen ibland kan jag även känna att jag nästan får avsmak istället för ha-begär, om ett plagg eller assocear blir för trendig och hypead. Alla som har någon grad av modeintresse klär sig ju dessutom i det plagget då (eller följer den specifika trenden), vilket jag tycker kan bli riktigt tråkigt. Det är så mycket roligare om man kör på en personlig stil - man blir mer unik och sticker ut mer. 
När jag dock hittade dessa underbara svarta overknee stövlar i sammet på rea (!!) till ett bra pris kunde jag bara inte avstå. Det var ju ett par riktig drömskor! Dessutom otroligt sköna inuti, sina 8 centimeters klack till trots, och satt som en smäck runt mitt ben. Varför skulle jag neka mig själv ett par sådana heta, snygga stövlar? Jag slog till och har inte ångrat mig en sekund sedan dess! 
Tröjan i mohair kommer från H&M och deras Studio Collection 2015. Min syster fick den av sin kollega men kunde av olika anledningar inte ha den så hon frågade om jag ville ha den istället. Haha, jag som egentligen hatar mohair och är "allergisk" mot alla material som är det minsta stickiga. Tänk vad man lär sig att kompromissa med sig själv: tröjan och färgerna i sig (verkligen rätt färger för mig) tillsammans med detaljerna av "stenar" (plast) älskade jag. När jag kom på att det faktiskt går att ha en långärmad tröja under som skyddar mot "stickigheten" var jag såld. Nu är denna tröja den bästa jag äger - så himla stylish och sååååå härligt mjuk och varm! 
Jackan köpte jag secondhand för tre eller fyra år sedan. Den är dessvärre äkta päls, något jag inte brydde mig så mycket om för ett par år sedan och tänkte att det är ju ändå secondhand? Även om jag nu tagit ställning i frågan och väljer att inte köpa äkta päls producerad genom djur på pälsfarmar igen för jag tycker att det är en hemsk, fruktansvärd industri och gärna vill kalla mig för djurvän så har jag bestämt mig för att använda denna jacka i päls eftersom jag tycker den är så fin och varm och gosig. Är det någon som inte förstår detta resonemang så kan jag förstå det men det är det val jag själv gjort. Jag lämnar till var och en att själv bestämma huruvida man vill köpa och bära äkta päls eller inte.


Overknee velvet boots - & Other Stories (on sale now!) / Mohair sweater - H&M Studio AW15 / Jeans - Whyred Selected / Earrings - "Ziggy" by Efva Attling (in stores now) / Fur Coat - Saga Furs (secondhand) / Bag - "Lily" by Mulberry / Gloves - "Å" by Åhléns 


// For several years now I been dreaming about finding the perfect pair of overknee boots. I always found a reason not to buy a pair: wrong colour, bad/wrong material, to high a heel, sold out or to expensive, or even to hyped. When it comes to fashion and trends I sometimes feel almost disgust over certain items or pieces of clothing when everyone else wears it and it becomes to hyped. I wanna have my own style. Having your own style, or a classic style with a twist, in my opinion is far more important than being trendy. It gets much more interesting that way. 
When I found these black overknee velvet boots that fit my foot like a hand in a glove, so to speak, and made my legs look so slim and longer and felt increadibly comfortable despite the 8 centimeter high heel - how could I possibly deny myself to buy them??! This is a pair of dream shoes! So they left the store with me and I never looked back nor regretted my decision :D 
Lets talk about this oversize gorgeous mohair sweater that I'm wearing. It's from H&M Studio Collection 2015 and was given to my sister by a colleague of hers. For some reason she did not like it so she asked me if I wanted it. Haha, me? I hate everything mohair and itchy! Oh, I was so torn: on the one hand, the sweater is gorgeous and just my colours. On the other hand - well, mohair... Incredible how you can come to compromise with yourself sometimes... I decided to keep the sweater, wearing it only over a long sleeve top. Now this sweater has become my best friend due to the fact that it's so soft and just soooo warm and cozy. 
The fur jacket I'm wearing I bought secondhand three or four years ago. Unfortunately, it's genuine fur. Something I didn't care too much for when I bought it and thought it didn't matter that much since it was second hand. Now I have reevaluated my opinion on the fur-matter and decided I won't buy genuine, real fur made from animals on fur farms. It's just such a disgusting, cruel industry. 
With that being said I want to explain why I still choose to wear this jacket. Eventhough I won't buy real fur again I feel like I want to wear this jacket simply because it's gorgeous and warm. If there are some of you who don't understand how I'm thinking, I can of course understand that. I wish that I had the strenght to choose not to wear real fur at all and burn this jacket, but I don't. Not yet. And besides, it's my own decision. It's up to each and everyone of us to choose wether we buy and wear real fur or not. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar