fredag 11 november 2016

3 times burgundy


Burgundy love 

Jag är helt förälskad i vinrött, eller burgundy som det heter på engelska! Tidigare har jag alltid varit en sådan som fått höra att rött inte är min färg och tyvärr trott på det. Jag har undvikit plagg och accessoarer i alla röda nyanser. 
Men över de senaste månaderna har jag blivit modigare av mig på den fronten och börjat prova plagg i röda och vinröda nyanser. Till min stora glädje har jag upptäckt att jag visst passar bra i rött och särskilt kallare röda nyanser och vinrött! 
Våga gå utanför din comfortzone! Det gäller allt här i livet, inte bara när det kommer till kläder, stil och mode. Men just det här inlägget handlar om stil, resten kan vi ta i ett annat inlägg längre fram :) 
Handskarna i skinn kommer från Åhléns (deras eget märke). Mössan fann jag inne i butik hos danska Samsøe Samsøe, den är i ull och kommer därmed hålla mitt huvud och öron väldigt varma i vinter. Det är den första mössa jag någonsin köper mig själv. Tänk att det skulle ta mig 26 år innan jag insåg hur snyggt och praktiskt det faktiskt är med huvudbonader, haha! Provade mössan i både grått och vinrött, provade även i färger som beige och rosa i andra butiker men vinrött var faktiskt den färg som (otippat nog) gjorde sig bäst på mig och där mitt ansikte och mina egna färger kom fram finast. 
Nagellacket från Mac i färgen "Berlin" har jag sökt ända sedan jag såg en bild på instagram (såklart utan namn på färgen) men överallt fått höra att det var från en äldre kollektion som var slutsåld. Döm av min förvåning och lycka när jag sedan fann det inne hos Åhléns City! 
Stiltips: om du känner dig osäker på om du kommer gilla en viss färg i längden, eller inte vill satsa fullt ut på en specifik färg, eller kanske inte tycker att du själv passar i den specifika färgen men ändå gärna vill bära färgen - satsa på accessoarer i färgen! Det är på så vis jag har gjort här och börjat smått: först handskar, nagellack och sedan mössa. Nu när jag vet att jag älskar färgen och klär i den kan jag ta nästa steg och satsa på exempelvis en tröja i vinrött. En bra idé är annars att väska plagg som har inslag av färgen, alltså bara små detaljer i exempelvis vinrött. 


// I'm all about the color burgundy at the moment! I recently discovered the color and how well it actually suits me and my own colors. I have always been told by others that I don't look good in red colors and sadly I used to listen to those people. Now I tend to listen to myself at first hand instead and that has turned out to work so much better! Don't be afraid to leave your comfortzone! Which of course can be said about all things in life and not only when it comes to style and fashion. But this post is about - exactly - style and fashion so let's deal with the other stuff in another post later on if you are interested :) 
The leather gloves are from the Swedish store Åhléns (and their own brand). The nailpolish in color "Berlin" from Mac I searched for since I first saw it in a pic on instagram (of course no name of the color was written out in that pic) but I was told by the sales women at Mac everywhere that it was from an old collection that sold out. Imagine how happy I was when I finally managed to find it after weeks of searching! 
The beanie I bought just the other day at danish Samsøe Samsøe concept store here in Stockholm. I had tried on several beanies in different models and other colors such as grey, beige, greige, light blue and baby pink and was surprised myself when I found that burgundy was actually the color suiting me and my face the very best. 
Style tip: If you are unsure wether a certain color is for you, or if it will look good on you, or if you like a certain color but it doesn't look good on you it's always a good idea to go with smaller details in that color. For me, I started with the gloves, nailpolish and then the beanie. Now that I know that I like the color burgundy and that it looks good on me I feel confident in taking the next step and buy a sweater, for example, in burgundy. Otherwise, one can also go with a garment that has details in burgundy, like for example a grey sweater with burgundy patterns or something like that. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar