torsdag 14 augusti 2014

Cypern!

Denna sommar var jag och Pontus en vecka på Cypern. Det var vår första utlandsresa tillsammans, bara vi två, vilket gjorde det hela än mer spännande!

Vi bodde på hotell Panas Village, 1 kilometer utanför Aiya Napa centrum. Det var ca 300 meter till närmsta strand längs en fin strandpromenad, man kunde se havet från hotellet.

Härlig utsikt över viken vid stranden! Älskar verkligen Medelhavet, så underbart blått och varmt att bada i!

Vi tog det riktigt lugnt, låg vid havet och solade och badade varje dag, åt långa frukostar på morgonen. Sista dagen var vi även på en båtutflykt och besökte en annan strand i hamnen (lägger upp separat inlägg om det vid senare tillfälle). Vi helt enkelt vilade upp oss och hämtade krafter för att orka med ett år till av arbete! Det var ca 30-35 grader varmt och havet var väl omkring 26-29 grader varmt. Underbart!

Restaurangbesök på Jungle, den cypriotiska versionen av typ Friday's, kom jag och Pontus fram till, haha.

Sista kvällen åt vi ändå på den bästa restaurangen, som låg precis vid vattnet i hamnen. Färsk fisk, typiska grekiska meze-rätter, har nog aldrig ätit så god, färsk fisk!

På våran terrass på hotellet bodde det en liten geckoödla. Eller, snarare inne i rummet, för den kom tydligen utkilandes från rummet ut på terrassen när Pontus satt och åt frukost en morgon! Så söt!

Det fanns så många hemlösa, magra katter där. Jag började mata en kattmamma och hennes två ungar med kalkon. Tillslut hittade de till vår terrass, där de sedan satt och väntade på frukost varje morgon. En dag var kattungarna dock borta! Vi vet inte vad som hände med dem, men jag är rädd för att det var något tråkigt... Sedan kom kattmamman själv till vår terrass varje morgon och kväll.