söndag 22 augusti 2021

Life's biggest gift!


Scroll down for a version in English

 

Vi väntar barn!

Hej på er! Det var evigheter sedan jag skrev här på bloggen. Jag har helt enkelt inte haft vare sig tid eller lust att skriva något och känt mig högst oinspirerad. Men nu har det hänt något som helt klart är värt att skriva om och som jag vill dela med mig av till alla som kan tänkas vara intresserade: vi ska bli föräldrar! 

Ja, det är sant: jag och Pontus väntar barn, närmare bestämt den 2021-09-29 är beräknad födsel för vår lilla flicka! Jag är i skrivandets stund i vecka 35 (av 40 veckor), och känner mig redan stor som ett hus, haha. Graviditeten har inte hela tiden varit lätt men mer om min graviditetsresa i ett annat inlägg. 

Just nu mår jag hyfsat bra men är sjukskriven på heltid på grund av att min typ 1 diabetes löper amok sedan jag blev gravid. Dessutom har jag skadat ett ben - fråga mig inte hur jag lyckats, läkare och sjukgymnaster tror det är en överansträngning och jag måste vila benet och om jag ska gå måste jag gå med kryckor. Men det har jag inte orkat med den senaste veckan utan haltar fram så gott det går. 
     Pontus har sin sista semestervecka. Vi har packat upp barnvagnen som vi fick hem för typ två månader sedan och i veckan fick vi hem spjälsängen som jag nu bäddat och den står klar och bara väntar. I övrigt består livet av att förbereda för den lilla här hemma: inköp av kläder och babysaker, organisera, omorganisera för att få plats med allt, planera föräldraledighet, läsa böcker om förlossning etc. Det är så sjukt mycket att tänka på när man ska få barn! Men oj så glad, längtansfull och förväntansfull jag är! I år är första gången någonsin i mitt liv som jag bara vill att sommaren ska vara över och hösten komma - för det tar mig närmare till att få hålla mitt lilla barn i mina armar på riktigt. 

Hon är en riktigt livlig liten krabat och jag har känt henne leva runt där inne i magen redan från vecka 18. Vissa nätter håller hon mig vaken till kl. 2-3 med sina kullerbyttor och karatesparkar. Utöver det måste jag upp och kissa 3-4 gånger per natt och upp och äta mellan 1-4 gånger per natt (det går förvisso i perioder) så det har inte varit mycket sömn de senaste 5 månaderna men det är ju bara att vänja sig - när hon väl kommer ut lär det ju vara amning var 2-3 timme om natten också. 

Hoppeligen kommer jag orka uppdatera bloggen en eller ett par gånger till innan bäbisen kommer så kika gärna in igen här om ett par veckor för lite fler uppdateringar om ni är nyfikna. Tills dess - ta hand om er! 




We're expecting! 

Hey you guys! Wow, it's been so long since I updated this blog... Sincerely, I haven't had the time, the energy nor the inspiration to blog for a very, very long time. But now something's happened that I really want to share with all of you: we're expecting a baby! Yes, me and Pontus will be parents this fall! More precisely, on September 29th 2021 our baby girl is due. I'm currently in week 35 (out of 40 weeks) and already feel huge as a house and immobile like a walrus, haha. 

The pregnancy hasn't been easy and although I'm currently doing pretty fine I've somehow hurt my leg and have to walk on cruches. Pontus is on his last week of vacation this week and for myself, I'm on fulltime sick-leave from work - due to my type 1 diabetes being pretty uncontrollable since I got pregnant. No worries thou - the baby is doing fine and she's been doing real good in there all the time!
     Our time is filled with baby planning stuff - we've recently opened up the package containing the stroller we bought two month ago and this Wednesday we got the baby crib set up. There is so much to think about and arrange when you have a baby on the way!

But it's all worth it and I litterally can't wait til she's here and I get to hold her in my arms! This has been the first time in my life that I wished for summer to just be over and long for fall to come - it brings me one step closer to holding my little baby in my arms! 

And she's a fierce, active little one, I got in there! I've been able to feel her move around since week 18 and some nights she keeps me awake til 2 or 3 in the morning with her strong movements and kicks! 

Well, hopefully I'll update this blog a copule of times more over before the baby arrives. If you're curious, check back here in a couple of weeks. Til then - take care of yourself and of each other! 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar