måndag 26 november 2018

Afternoon tea, asian fusion dinner and coffee date


Scroll down for a version in English 

Afternoon tea på Wiener Caféet

Hej på er finisar! Har ni haft en bra helg och måndag hittills? För mig har det varit ganska fullt schema - men bara roliga saker. 
     Lördagen inleddes med att jag bjöd min mamma på Wiener Caféet där vi delade på en Afternoon Tea och drack champagne. Vi firade först och främst mammas födelsedag men även smått att jag kommit tillbaka till arbetslivet efter nästan tre års sjukskrivning och att jag klarat av min första vecka på jobbet. 
     För er som undrat har det gått bra på jobbet. Visserligen har jag varit väldigt trött till och från, behövt ta många pauser och lunchen har jag mestadels tillbringat själv instängd i ett litet konferensrum för att få lugn och ro och tystnad så jag kunnat vila. Dom allra flesta har varit trevliga och välkomnande och trivs superbra med mina närmsta kollegor, vilket givetvis känns otroligt skönt! 

Drink och Asian fusion middag på Moon Cake 

Hursomhelst! På lördag kväll gick Pontus och jag ut för att äta middag i Fridhemsplan. Vi hade inte bokat något i förväg utan chansade (något jag inte rekommenderar på en löningshelg!). 
     Vi hamnade på Mäster Anders där vi tog varsin drink i förhoppning om att få ett bord. Pontus drack en blåbärsmojito och jag tog ett glas champagne (för hur ofta dricker man egentligen champagne liksom? Inte så ofta för mig iallafall). Efter drygt en timme och när drinken tagit slut bestämde vi oss för att promenera vidare till en annan restaurang istället och hamnade på Moon Cake - en asian fusion restaurang. 
     Jag beställde laxtartar till förrätt, Pontus tog vårrullar med anka i. Till huvudrätt tog jag marulk på bädd av friterade nudlar med ångkokta grönsaker till medan Pontus valde oxfilé med teriyakisås. All mat var så fräsch och väl tillagad, supergott verkligen! Kan rekommendera ett besök hit om ni är sugna på asiatiskt men vill äta annat än vanlig kinamat eller sushi. Dom hade rätter från det vietnamesiska köket, det koreanska köket såväl som från det kinesiska köket. 

Fika med Emma 

Igår, söndag, mötte jag upp fina Emma för en fika. Vi har inte hunnit ses sen i somras (eller kanske till och med innan sommaren?!) så det var mysigt att möta upp en av sina bästa vänner för lite alone time och massa prat. 
     Vi satte oss på Joe's Juice på Drottninggatan och smaskade lite gott. Efteråt hjälpte Emma mig med att ta lite bilder (tack fina Ems!) och därefter skiljdes våra vägar. Emma skulle på middag och jag gick vidare till en butik för att välja ut lite varor till ett samarbete - så spännande! Inlägget kommer upp här på bloggen på lördag eller söndag, så kika gärna in här då om inte förr 😉
     I övrigt bestod söndagkvällen av (ja, bloggande och förberedande av inlägg för veckan) att jag tittade på "The Handmaid's Tale". Har ni sett den? Oh my God, så sjuk handling men serien i sig är inte så läskig/äcklig utan mer ett drama och jag är verkligen hooked! Det är en väldigt intressant synvinkel i serien - se den om ni inte redan gjort det! 

I övrigt vill jag önska er en fin vecka! Själv kommer jag fokusera på att arbeta och orka med det 😊




// Afternoon tea at Wiener Caféet

Hiya lovelies! How'a your weekend been and how's your Monday going so far? As for me, I've had a lovely and eventfilled weekend - all fun stuff tho!
     Saturday began with me taking my mum out for afternoon tea at Wiener Caféet. First and foremost we celebrated my mum's birthday but also the fact that I've finally come back to the working life after nearly three years of sick-leave from my work. I've done my first week at the office now and for those who been wondering - thank you all for caring and asking! - I can tell you that it's gone well. Obviously, I've been very tired but I pulled through and everyone at the office have been so kind and appreciative of me which feels super good! 

Asian fusion dinner at Moon Cake 

So, anyhow, back to my weekend. On Saturday evening Pontus took me out for dinner. We hadn't made reservations (don't recommend not to do so on a pay week weekend!) and ended up taking a drink at restaurant Mäster Anders at Fridhemsplan while waiting for a possible table to be vacant. 
     Pontus had a blueberry mojito and I had a glass of champagne (because how often do you really get to drink champagne? Not very often, in my case at least). After over an hour of waiting and no available table in sight we left and walked to a closeby restaurant called Moo Cake. It's an Asian fusion cuisine that Pontus had heard good about - and we were not disapointed! 
     The food was all extremely tasty and nice, very fresh, and the staff so very kind and helpful. I do recommend a visit to Moon Cake if you ever want to eat something else than the ordinar Chinese food or sushi - they had dishes from the Vietnamese cuisine, from the Korean cuisine, the Chinese cuisine and more. 

Coffee date with Emma 

On Sunday I met up with my friend Emma for coffee and chat in the city and we went to Joe's Juice. Emma and I haven't seen each other since summer (or maybe since before summer?!) and it was so lovely to have her to my own and just chat away for awhile. 
     When we'd finished our coffee and sandwiches/muffin, Emma helped med take some photos outside (thank you Ems!) before we went our separate ways. Emma to a Sunday dinner with family and I went on to a store to pick out and collect a few items for an up-coming collaboration. I'm so excited to get collaborations and I'll be posting it here on the blog sometime during the weekend. Make sure to stop by for a read on Saturday or Sunday, if not earlier 😉

Well, I want to wih you all a fabulous week - remember to take care of each other and one another! Talk to you guys soon 😘









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar