söndag 8 oktober 2017

The most cosy brunch spot in Stockholm


Denna helg känns det som att allt man gjort är att äta! Fast å andra sidan älskar jag ju mat, så inte ska jag klaga inte.
Idag var jag på brunch tillsammans med Pontus och hans familj. Pontus brors flickvän fyller år så vi besökte Stallmästaregården i Hagaparken för att fira Jeanna. 
En gång tidigare har jag varit på Stallmästaregården, för två år sedan och även då på ett födelsedagsfirande. Jag fullkomligen älskar detta ställe då det andas svunna tider, lokalerna är magiskt mysiga och maten fruktansvärt god. 
Brunchen här var ganska maffig och välgjord, det fanns allt från sill och hemmagjord potatissallad till minihamburgare med tryffelmajonäs på. Klassiker som scrambled eggs och bacon och korvar, räkcoctail, gravad lax och västerbottenostpaj trängdes fint upplagt på fat bland färsk frukt, nybakat bröd med vispat smör. När jag väl kom till dessertbordet tvekade jag - så mätt var jag! - men efter en stunds väntan provade jag till slut på lite av äppelpajen, lite av rabarberpajen (gudomlig!), en sked eller två av chokladmoussen och en tugga av chokladbrownien (himmelsk!). 
Brunchen här var sjukt prisvärd sett från utbudet och hur välgjord och god all mat var - 275 kronor. Här ville jag dessutom sitta i timmar i lugnet och stirra upp på de vackra takbjälkarna eller vila blicken på Brunnsvikens stilla vatten utanför fönstret. Helt klart är nog detta det mysigaste, bästa brunchstället jag varit på i Stockholm och hit går jag gärna igen! 
Är det någon annan som varit här som håller med - eller inte håller med? Vad för ställe skulle du rekommendera annars? 
Ha en fin söndag på er, kära läsare! 


// This weekend has been all about eating! At least it feels that way, haha. On the other hand I love to eat so I'm not complaining! 
Today I went to a brunch together with my boyfriend, Pontus, and his family. It's Pontus brothers girlfriend's birthday tomorrow so we gathered together to celebrate Jeanna over brunch at Stallmästaregården in Hagaparken. 
I love Stallmästaregården and I've been here once before, two years ago, also for a birthday celebration. Why do I love this place, you might wonder? Well, first off, because of the pretty, cosy buildings and the location (next to Brunnsviken). Secondly - the food! This brunch was really, really nice. Everything was very well prepared and the taste of all the food was heavenly. They had everything from Swedish herring and cold home made potato sallad to delicious mini hamburgers with truffel mayo in it. Once I got to the dessert table I was already full - but of course I had to try some things out! After a food pause I tried the apple pie, a bit of the chocolate mousse and a bite or two of the chocolate brownie - all of it was delicious. 
The atmosphere in here was lowered, nice and extremely cosy. I could easily have been sitting here all day, I loved it! I believe this is the best place for brunch - considering all things together - I ever been to. 
Have you ever been for brunch at Stallmästaregården and do you agree or disagree with me? Would you recommend another place as the best place to go for brunch in Stockholm? 
Well, now I bid all of you a happy Sunday evening! 









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar