fredag 16 december 2016

Beauty and make-up products


Jag minns när jag var barn och min fascination för smink började. Min storasyster brukade sminka mig och min lillasyster på prov för att lära sig att sminka, sig själv och andra, något jag tyckte var väldigt roligt när storasyster gjorde. Vad jag älskade att titta på alla vackra dosor med smink, alla färger och allt glitter, alla krämiga läppstift!
Själv är jag inget proffs när det kommer till att sminka sig men jag älskar än idag att titta runt bland allt vackert smink i olika diskar hos butikerna.
I regel bär jag smink kanske två, absolut max tre dagar per vecka nu när jag är sjukskriven men oftast mer sällan än så. Det tar ju lite tid och kräver en del koncentration och ork, som jag ju måste hushålla med för att orka komma iväg på vilken aktivitet det än må vara jag planerat in.  
Eftersom det blir så pass sällan jag lägger en make-up gör det däremot att sminkningen i sig blir roligare och att jag vill ta ut svängarna lite extra! Så över de senaste månaderna har jag införskaffat lite nytt smink och skönhetsprodukter att "leka med" och uppdatera min annars väldigt tomma sminknecessär. Tänkte dela med mig av några produkterjag fastnat för i detta inlägg.
OBS! Min avsikt med detta inlägg är inte att mena att man som kvinna måste eller bör bära smink. Det är helt upp till var och en att välja och jag lägger ingen värdering i vilket val man gör, att sminka sig och använda skönhetsprodukter eller ej, utan tycker att det är högst individuellt och att man ska göra så som man själv känner är bäst för en själv. Att inte bära smink och/eller använda skönhetsprodukter är lika okej som att välja att göra det. Kom ihåg att du är vacker som du är! 
OBS 2: Detta inlägg är inte på något sätt sponsrat av företag vars produkter jag visar upp. Åsikterna är mina egna och personliga utefter de resultat jag själv fått när jag testat produkten och utifrån hur jag själv upplever resultatet. Du själv kan komma att få andra resultat än jag om du väljer att använda produkten själv.

// I remember being a child and discover the fascination for make-up. My sister, who is a couple of years older than me, used to make me and my little sister her live make-up dolls, to learn and train herself in the art of make-up. I remember how much fun I used to think it was, having my big sister put make-up on me while admiring all the pretty make-up boxes and tools; the shiny lipsticks and glittery eyeshadows.
Me myself I'm really not a pro when it comes to beauty and make-up. Although I still love admiring all the pretty make-up products in the different stores. Now that I'm on sickleave from my work, unable to performe my job, I wear make-up only two, maybe three times a week tops, but often even less frequently than that. It takes some time and energy and concentration, things I need to save if I want my "battery" to last and make it out through the door and onways to whatever activity I have planned for.
Since I wear make-up so rarely it makes taking the time to put make-up on even more fun when I finally do it! I feel like I wanna do a proper make-up with a lot of products and try new products out. Over the last few months I acquiered some new beauty and make-up products and I thought I want to share these with you as some of them turned out to be really good purchases. Here goes! 
Note! By writing and publishing this article my intention is simply to inspire. I don't mean to say that women should or have to wear make-up. It's individual and up to each and everyone whether they choose to use beauty products and make-up or not, either way is, of course, equaly right. Remember that you are beautiful the way you are! 
Note 2: this article is in no way sponsored by any company and I myself have chosen the products in this article. The opinions expressed in this article are entierly my own and my own only, based up on the result I got from using the product. You may experience a different end result than my own when trying out the products yourself. 


Coloran, Quick coloring for eyelashes and eyebrows, black: 

Jag har väldigt korta, ljusa ögonfransar, nästan blonda vid toppen. När man sällan bär smink kan det vara kul att man i alla fall ser lite pigg ut på ögonen och att det syns att man har ögonfransar, så jag bestämde mig för att testa denna variant. 
Den var enkel att applicera och det gick snabbt. Det påstås att resultatet ska vara i tre veckor men tyckte snarare det varade i typ två. Antar att det kan vara individuellt också. Prisvärd produkt, tror den kostade under 100-lappen och räcker till flertalet infärgningar. 

// I have very short, light brown eyelashes, they're almost blonde on the tops and not very visible. Since I don't wear make-up that often I thought it might be nice to at least be able to see that I have eyelashes, haha. It also makes the eye look somewhat more open and alert. 
Now, I don't know if this brand exists outside of Sweden but I'm sure similar ones can be found. This type, though, was easy to apply and it was quick to do. It says on the package that the result lasts for three weeks but on me I think it lasted for about two weeks. The product is price-worthy, I think it was under 100 Swedish crowns and can be used several times. 



Ardell, Individuals eyelashes (black) and Duo waterproof glue (invisible):  

För flera år sedan fick jag höra av en före detta kollega som alltid hade så långa fina, naturliga ögonfransar att hon använde sig av lösögonfransar som hon klistrade på sina egna och som sedan satt i flera veckor. Detta lät som det ultimata knepet till att slippa sminka sig varje dag, tyckte jag redan då, och har sedan dess velat prova på det. 
Ovan fransar är individuella som man alltså fäster ovanpå sina egna och kan bygga på efter behov och tycke. Vill du att dom ska sitta i flera veckor så är det det vattenfasta limmet du ska köpa. 
När du applicerar lösögonfransarna se till att applicera de uppifrån. Jag gjorde en liten miss och satte de rakt framifrån. Vill du att ögat ska se öppnare ut ska du alltså applicera fransarna uppifrån istället. Det var extremt trixigt att pilla dit dessa små rackare ska jag säga! Och vilken tid det tog... Övning ger färdighet, som butiksbiträdet sa, och se till att du har gott om tid och tålamod på dig särskilt om du är nybörjare. En hel del fransar gick förlorade för mig under appliceringen, det var svårt att veta hur mycket lim som krävdes och limmet torkade inte alls "osynligt" om man tog för mycket utan det blev då vita små klumpar inne vid fransraden.
Att jag sedan är en sådan som gillar att gnugga mig i ögonen om mornarna och torkar ögonen torra efter dusch osv ganska hårt gjorde att jag tappade flera fransar per dag. Givetvis går det ju att limma på enstaka nya efterhand! Men allt pill och pyssel och tid det ändå tog skulle jag säga inte sparade mig någon tid jämfört med om man applicerar vanlig mascara och efter knappt en vecka stod jag inte ut längre utan drog bort de sista fransarna (som ändå suttit stenhårt sedan appliceringen!). Plus dock för att mina egna ögonfransar inte verkar ha tagit någon skada alls av lösögonfransarna, något jag blev orolig för! Nja, dessa kräver övning, tid, tålmodighet och försiktighet och personligen tycker jag just denna variant var alldeles för långa för att passera som "normala" ögonfransar även om resultatet i sig när man är sminkad blev väldigt fint. 

// A few years back I had a colleague, who always had long, defined natural-looking eyelashes. When I asked her what her secret was, she told me she used false lashes on daily basis. Not the one that are in one piece, where it's visible they are false, but the thinner individual one. She glued them on top of her own lashes and they stuck for weeks. Since then I wanted to try these kind of false lashes myself and last week I bought me a package of individual lashes and transparent waterproof glue to test it out. 
When applying these false individual lashes make sure you do it from above and not straight on. I got the angle wrong when I applied them straight on, if you want the eye to look more "open" so to speak, you should apply them from above. And they truly are a handful to apply, these little suckers, haha. Since I'm a beginner when it comes to false lashes I may imagine that it was even trickier for me. But, as the sales woman at the beauty store told me: you need to have a lot of time and a lot of patience when you apply these individual lashes. I had a hard time getting them right and getting them to stuck, to judge how much glue to use and so on. And the glue didn't quite dry "invisible" but in little white clumpse at the bottom of my eye where I attached them. Well, I'm a beginner at this, like I said. 
Now, if you want the lashes to stay on for weeks, as said on the package that they should do, you need to buy the right kind of glue, which is the waterproof glue. Sadly, I'm one of those who like to rub my eyes when I wake up in the morning and neither am I to gentle to my eyes when wiping my face after a shower etc. A couple of the individual lashes fell of every day as a consequence. Obviously, it's easy to just glue another one on and get the same result as they fall of. But the time and patience this took me, I doubt seriously that this solution is better than regular mascara for me. Hardly one week passed before I removed the remaining lashes, but those still attached was pretty well-attached and had stayed in place for almost a week! And, on the bright side, the false lashes didn't seem to have damaged my own lashes, something I came to worry about. 
Although it took time and effort, the result was pretty nice. But for me these lashes are way to long to pass as natural lashes and after all, it was the natural result I wanted. 







Nyx, Highlight and Contour Pro palett:


Contouring hör till en annan del av sminkvärlden som är tämligen ny för mig. Jag ville ha ett färdigt kit med olika färger som skulle vara enkelt att applicera för en nybörjare. Till min stora glädje hittade jag flera olika hos märket Nyx, dessutom till väldigt bra priser. Om du precis som jag huvudsakligen använder dig av en puderbaserad foundation (jag kör på mineralfoundation från Youngblood) är contouring i puderform också att föredra då det blir enklast vid applicering och också lättare att få till ett bra resultat om du är nybörjare. Använder du däremot crémebaserad foundation så kommer också contourfärger med crémebas att lättare glida på. Crémebaserad contouring är dock svårare att få till jämnt och snyggt, efter vad jag fått förklarat för mig.
Jag valde Highlight and contouring pro palett från märket Nyx och är faktiskt helnöjd! Till det fasala priset av 250 kr (OBS! Cirkapris!) fick jag hela åtta färger i puderform: 4 för highlighting och 4 för contouring. Plus för att paletten är tänkt att fungera till alla hudfärger! Man får mycket snyggt resultat av denna, eller vad sägs om nedan bilder? 

// Contouring is pretty new to me and by that I mean I hadn't tried it out myself before I got this kit from Nyx (although it's been a known trend on the make-up stage for quite some time now). 
I love this powder based kit from Nyx! It's easy to apply and perfect for a beginner like me as you can just add more color as you go. Big plus for the fact that it's supposed to be usable no matter what  skincolor you have! 
For the small amount of 250 Swedish crowns (or somewhere around that price) you get 8 different shades in one kit: 4 are for highlighting and 4 are for contouring. And the result you can make with this kit is really good - I used it in all my pictures in this article. Some results below, what do you think? 







Nyx, Avant Pop eyeshadows: 

Nyx har faktiskt en hel del bra grejer och till riktigt bra priser dessutom. Jag fick den här ögonskuggspaletten i present så jag vet inte priset. Det är 10 stycken nyanser som kan användas både till vardags och fest, på jobbet dagtid och på afterworken kvällstid, vilket gör denna palett extremt användbar. Färgerna går att kombinera nästan i oändlighet, vilket ju kan medföra problem när man står där framför spegeln och ska välja färger. Mitt trick är då att använda färger inom samma färgskala tillsammans: beige med brunt, guld, orange etc i en kombo till vardags, och grått med vitt, silver, lila och svart i en annan, mer festlig kombo. 

// Nyx is a make-up brand with a lot of goodies! I got this eyeshadow palett as a gift so I have no idea what the price is but usually Nyx has many priceworty products. 
It's 10 different shades in this kit with colors to wear both during daytime, for example at work, and at nighttime, for example at a party. The many colors to choose from might however make up a problem for the beginner when it comes to which shades to combine. Usually, my trick here is to combine colors from the same scale: beige with brown, gold, orange etc and white with grey, silver, lilac and purple shades and so on. 


Everyday-look with beige, light brown, orange and golfen eyeshadow

Night time-look with grey, white, silver and lilac eyeshadow colors



Kiko, Unlimited in color 04;
Kiko, Smart Lipstick
in color 925:

Kiko är ett Italienskt make-up märke från Milano som är ett av Italiens ledande sminkvarumärken. Jag är nybörjare även hos Kiko men kan säga att de har en hel del bra grejer och vissa saker till riktiga pangpriser.
Det bruna läppstiftet till höger på bilden ovan (som jag även har på läpparna ytterligare en bild upp) är min absoluta favorit när det kommer till läppstift, mitt go-to läppstift som aaaaalltid hänger med i väskan. Färgen passar mig så himla bra och det är semi-glansigt med en varmare ton. Dessutom sitter det bra och är väldigt krämigt, upplever det som lite återfuktande. Priset? 45 kronor! Jag är inne på mitt andra stift i denna färg. 
Men min favorit fick konkurrens när jag häromdagen var en sväng i Mall of Scandinavia och inne i Kiko's butik upptäckte serien "Unlimited" och färgen 04 (till vänster på bilden ovan). En mer brun-lila-rosa färg i en mycket kallar nyans som dessutom blir matt på läppen (ni ser färgen close up på en bild nedan). Så himla snygg färg och jag klär bättre i kallare, mattare nyanser än i varma högglansiga sådana. Känner på mig att detta läppstift kommer bli en ny favorit i handväskan! Gör bara inte samma misstag som jag gjorde första gången jag applicerade "Unlimited": jag torkade bort all fukt på läpparna och la ett ljust puder först, sedan läppstiftet direkt på, då jag ville ha det riktigt matt. Fel, fel, fel och resultatet blev kakigt och att färgen liksom krackelerade på läpparna. Nej, du behöver istället en hel del fukt och fett under som bas då detta läppstift i sig är väldigt torrt och blir väldigt matt på.

// Kiko is a leading Italian make-up brand based in Milano. And I rather like Kiko's products, well, the ones I tried so far at least. And I like their prices even more, if it's okay to say so, haha.
The brown lipstick in the photo above (I'm wearing it in the photo one pic above as well)  is my favourite one ever. It has a creamy texture yet only a semi-shiny finish and in my experience it's rather nourishing for my lips. It has a warmer tone to it and the color becomes me very well (usually colder tones becomes me best when it comes to lipsticks). This is my go-to lipstick I always have with me in my bag. And the price? 45 Swedish crowns! That's what I love about Kiko: their low prices makes it easy and worth the money to take the risk to experiment with make-up. 
My favourite lipstick recently got itself some competition though. When I was in Mall of Scandinavia the other day and went in to the Kiko store I found a new color from the "Unexpected" collection: a matte lipstick in a cold brown/pink/lilac tone (the one to the left in the pic above). I love this color and it looks so good on me (I'm wearing it in all the three photos below). 
Don't make the same mistake as I did when putting it on the first time though: I removed all the natural fat and moist on my lips and put on a layer of sheer powder, since I wanted the lipstick to be truly matte on. Wrong, wrong, wrong and the result became that the lipstick looked like a cake in layers on my lips when it dried, almost krackelated. No, you need instead to put on some fat or moist underneath before you put this lipstick on since it is very dry in the texture itself. 

Wearing "Unexpected" color #04



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar